Waarom is webdesign belangrijk en wat maakt het goed?

Bij het maken van een website voor uw bedrijf of het opnieuw ontwerpen van uw website , vraagt ​​u zich misschien af ​​waarom webdesign belangrijk is en wat het goed maakt. Hoe bepaal je dit en hoe zorg je ervoor dat je alle essentiële principes voor website-ontwerp dekt?

De waarheid is dat het ontwerpen en ontwikkelen van websites meer is dan er alleen mooi uitzien. Het is een van de meest kritische factoren die bepalen of de gebruiker een goede of slechte ervaring heeft tijdens het browsen op uw site, en heeft een directe invloed op de algehele indruk van uw merk.

We bespreken waarom je moet investeren in een goed webdesign en hoe het je ook de komende jaren van dienst zal zijn.

Waarom is webdesign belangrijk?

We overdrijven niet als we zeggen dat webdesign uw bedrijf kan maken of breken. Gelooft u ons niet? We laten de statistieken spreken. 75% van de consumenten zegt dat ze een snel oordeel vellen over de geloofwaardigheid van een bedrijf op basis van het ontwerp van hun website. 

Als dat op zich je nog niet overtuigt om een ​​bureau voor professioneel website-ontwerp te raadplegen, lees dan verder terwijl we de vele voordelen van een goede website en de nadelen van een slechte op een rijtje zetten.

Het belang van een goede website voor een bedrijf

Er zijn veel voordelen aan het hebben van een gestroomlijnde, mooie en gemakkelijk te navigeren website. Hier zijn slechts een handvol van de belangrijkste voordelen. 

Belangrijkste voordelen van een geweldig website-ontwerp

  • Geeft een goede eerste indruk
  • Helpt u te rangschikken op zoekmachines zoals Google
  • Maakt je geloofwaardig en benaderbaar 
  • Helpt om leads te krijgen en verkopen te converteren
  • U kunt zich meten met concurrenten
  • Geeft u een merkpersoonlijkheid 

Wat maakt een goede website?

Een succesvolle website heeft alle ingrediënten, wat tot uiting komt in de beloningen, of dat nu leads, verkopen of paginaweergaven zijn. Op welke statistiek u zich ook wilt concentreren, als u het juiste webontwerp kiest, kunt u het doel bereiken. 

Goede website-ontwerpprincipes

Online ervaringen zijn een venster op uw bedrijf, dus een goed website-ontwerp is uiteindelijk wat uw gebruikers de best mogelijke ervaring met uw merk geeft, maar u kunt enkele algemene principes volgen om ervoor te zorgen dat u op het juiste spoor begint.

Hier zijn de belangrijkste webdesignprincipes om op te letten.

7 belangrijke website-ontwerpprincipes 

Hier zijn enkele van de elementen die bijdragen aan een goed website-ontwerp.

Ontwerp van gebruikersinterface/UX en websitelay-out 

Het ontwerp en de lay-out van webpagina’s moeten er niet alleen goed uitzien, maar ze moeten ook een doel dienen. 77% van de bureaus is van mening dat een slechte gebruikerservaring op de website (UX) een zwak punt is voor hun klanten. Dus zelfs als ze de visuele elementen zoals kleuren en lettertypen goed krijgen, kunnen ze al dat harde werk verpesten met een slechte gebruikerservaring!

Je moet dus altijd teruggaan naar wat de gebruiker zal zien en ervaren. Wat een geweldige website maakt, is wanneer ze gemakkelijk kunnen navigeren en de informatie kunnen krijgen waarnaar ze op zoek zijn. Als het te lang duurt of er overweldigend uitziet, sluiten ze het tabblad op uw site. 

Onze aandachtsspanne is tegenwoordig bijzonder kort, dus zorg ervoor dat de belangrijkste informatie voor iedereen zichtbaar is.

Responsief mobiel website-ontwerp

Bedenk hoe vaak u inhoud op uw telefoon bekijkt. Hoeveel websites heb je op je mobiel geopend? We zijn allemaal op een website beland waar we moesten proberen te scrollen of te knijpen om de inhoud leesbaar te maken. Het is een onnodige hoofdpijn! 

Statistieken suggereren dat 85% van de volwassenen vindt dat een website er op hun mobiel net zo goed uit moet zien als op hun desktop. Wat betekent dit voor het ontwerp van uw website? 

Welnu, u moet ervoor zorgen dat het scherm zich aanpast aan de pixelbreedte van het apparaat waarop u de website bekijkt – of dit nu een desktop, smartphone of iPad is. Controleer altijd of uw website mobiel responsief is voordat u live gaat. 

Kwaliteitsinhoud: kopiëren, afbeeldingen en video’s 

Een van de grootste fouten die bedrijven maken, is het gebruik van te grote afbeeldingen op hun website. En dit resulteert in een pijnlijk traag ladende website en afbeeldingen die een eeuwigheid duren om te openen. Onderzoek wijst uit dat 39% van de gebruikers uw website niet meer zal bekijken als de afbeeldingen niet laden of te lang duren om te laden.

Zelfs als je de afbeeldingen goed hebt, wil je ook overwegen om video toe te voegen. Klanten hebben tien keer meer kans op interactie met een video dan met afbeeldingen, dus waarom zou u daar geen gebruik van maken? 

Kopiëren is een ander element van een website waar mensen niet genoeg aandacht aan besteden. Wanneer u een slecht geschreven, met jargon bezaaid exemplaar heeft, zal het geen indruk maken op uw klanten. Het zal ze doen gapen! Maak een kopie van het ontwerp, met pittige koppen, subkoppen en korte alinea’s die direct ter zake zijn. Onthoud dat lezers zullen afromen, niet in detail lezen, dus zorg ervoor dat iets hun aandacht trekt.

Oproep tot acties (CTA’s)

Wat is het doel van uw website eigenlijk? Ja, u wilt een geloofwaardige, goede eerste indruk geven, maar u wilt ook dat ze actie ondernemen! En om dit te doen, moet je ze eraan herinneren en het ze gemakkelijk maken om dit te doen met Call to Actions of CTA’s. Dit zijn de knoppen Lees meer, Nu downloaden, Contact opnemen, enz. die u overal op een website ziet. 

SEO-verkeer

Een website die wordt ondersteund door een degelijke SEO-strategie en is gestructureerd om deze strategie te weerspiegelen, is enorm meer geneigd om gratis, gekwalificeerd verkeer binnen te halen. U wilt dat uw website gevonden wordt, omdat het u de mogelijkheid biedt om in contact te komen met klanten zonder dat u ze achterna hoeft te zitten. 

Een website kan worden ontworpen met SEO-principes die in de basis zijn ingebouwd en het voorkomt dat u op een later tijdstip moet terugkeren om te investeren in onnodige herstructureringen en upgrades.

Geloofwaardigheid zoals sociaal bewijs

Er is zoveel nepnieuws en merken van lage kwaliteit. En als gevolg daarvan kan het een echte strijd zijn om door al deze te filteren om bij het neusje van de zalm (jij) te komen. Zodra uw potentiële klant op uw site belandt, wilt u ze dat extra duwtje in de rug geven met sociaal bewijs zoals casestudy’s, getuigenissen, enz.

Merkidentiteit en consistentie 

Het is schokkend hoeveel bedrijven geen Brand Guide hebben waarin hun geselecteerde merkkleuren, lettertypen, enz. worden beschreven. Als u een van hen bent, is uw website een uitstekende plek om te beginnen! 

U moet ervoor zorgen dat wat u op uw website heeft, wordt doorgevoerd op alle andere zakelijke kanalen, inclusief sociale media. Deze merkconsistentie maakt uw bedrijf gemakkelijk herkenbaar en draagt ​​bij aan de geloofwaardigheid ervan. Zorg eerst dat je Brand Guide en website klaar zijn, en de rest volgt vanzelf. 

Hoe zal een slecht website-ontwerp mijn bedrijf schaden?

Als een door groei gedreven webdesignbureau ontwerpen we al vele jaren hoogwaardige websites. We zijn erin gedoken (zo zien we het toch graag) om de dag te redden nadat klanten zoveel schade aan hun geloofwaardigheid hebben aangericht, een verlies in verkoop, lage zoekmachineresultaten, negatieve recensies en nog veel, veel meer door een slecht webontwerp of slechte prestaties hebben. 

Wij geloven echter dat je het altijd kunt omdraaien en dat het nooit te laat is om opnieuw te beginnen!

Interessant artikel?

Deel het via onderstaande knoppen op jouw favoriete kanaal.

Gerelateerde artikelen

Hoe belangrijk is responsive design?
Waarom content op uw website zo belangrijk is?

Menu

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.