10 webdesign trends voor 2022

1. Inclusieve ontwerpmanie

Webdesign-trends

Webdesign trends gaan ook mee met maatschappelijke trends. ‘Inclusiviteit’ wordt helaas gezien als een politiek modewoord dat gemakkelijk wordt weggegooid, maar in de kern is het een ideologie die elke ontwerper aanspreekt – er alles aan doen om inclusief te zijn waar inclusie voorheen niet bestond. In de gepersonaliseerde wereldmarkt van vandaag is het een idee dat eigenlijk verre van buitenlands is.

Inclusief ontwerp is van invloed op elke stap van het ontwerpproces van een website, van strategische besluitvorming met betrekking tot de doelgroep van de website tot de toon van de stem en personalisatie, evenals het definiëren van de grafische taal van uw merk om tegemoet te komen aan alle geslachten, gezichtspunten, ervaringen en situaties.

Bovendien zal het internet volgend jaar, onder invloed van de gamewereld, ongetwijfeld overspoeld worden met een groeiend aantal avatars, illustraties en karakters, van niet-menselijke identiteiten, aangezien internet alternatieve werkelijkheden biedt – waarbij de kern van wat is echt.

Het model dat Ranboo Fashion in hun video laat zien, verbergt het gezicht zodat de kijker niet zeker is van de identiteit van het model. 

2. Scrollen

02_Scrollytelling_Infrarood lichaam van de geest_

Scrollytelling is een steeds populairdere manier om gebruik te maken van een digitale interface en een ingewikkeld verhaal over te brengen.

Deze visuele effecten streven ernaar het publiek te boeien en hen boeiende inhoud op een presenteerblaadje te serveren. Scrollytelling wordt ook wel “narratieve visualisatie” genoemd – een reeks visuele elementen die in volgorde zijn gerangschikt, chronologisch georganiseerd om een ​​specifieke boodschap aan bezoekers over te brengen.

Net als de mogelijkheid om een ​​boek in je eigen tempo te lezen, kun je op websites nu op een gepersonaliseerde manier navigeren en hun stroom beheren door te begrijpen dat elke gebruiker anders is en berichten op intrigerende manieren te presenteren.

Infrared Mind Body uit Texas, VS, toont grote afbeeldingen en teksten die verschijnen via verschillende animaties die hun waardepropositie accentueren. Grote close-ups, slecht verlichte afbeeldingen, grootschalige typografie, evenals zachte en vloeiende overgangen, creëren een sauna-sfeer op een schone, verfijnde manier.

3. Horizontaal scrollen

03_Horizontaal scrollen_Sirup

In tegenstelling tot de bekende en intuïtieve verticale navigatie, kan een side scroll layout leiden tot verrassende interacties tussen tekst en beeld. Een van de webdesign trends die we nog veel terug zullen zien.

Dit geldt met name voor portfoliowebsites, catalogi, kaarten en dergelijke. Het ontdekken van projecten, het verkennen van steden en het bezoeken van online galerijen is veel boeiender met zijwaartse navigatie. Als het goed wordt gedaan, kan horizontaal scrollen een website aantrekkelijker, leuker en gedenkwaardiger maken, zoals de websites op onze lijst prachtig illustreren.

SIRUP is een website die uitsluitend is gemaakt om naar een afspeellijst te luisteren. De ontwerper realiseerde zich dit en creëerde een horizontale scrollervaring waarbij de afspeellijst en de beelden als onderdeel van de scrollbeweging werden opgenomen. De vloeiende beweging van verschillende ontwerpelementen zorgt voor een gevoel van progressie, zelfs als ze statisch zijn, waardoor de gebruiker blijft scrollen.

4. Brutalistische typografie

Brutalistische typografie

Als je het type bent (woordspeling volledig bedoeld) om iets gewaagders te gebruiken, moet je rekening houden met deze trend met zijn robuustheid en dominantie waardoor een website eruit springt, zelfs bij gebruik van een beperkt assortiment elementen.

Brutalistische typografie kan worden gezien als een reactie op de lichtheid, het optimisme en het minimalisme van het hedendaagse webdesign. Een onbeschaamde ruige stijl die in contrast staat met de meer gepolijste moderne conventie.

Typografie gebruiken om een ​​dynamisch raster te maken, letters als bouwstenen voor segmenten, secties, koppen en alinea’s, of gewoon een manier om los te gaan op een hele website – Brutalist Typography geeft een website een grootstedelijke sfeer.

Zona de Propulsão is een one-pager voor een technologie-innovatiehub. Het gigantische type is zeker het startpunt van deze identiteit en zorgt voor een urban-achtige festivalsfeer. De ontwerper wilde informatie creëren die voor iedereen beschikbaar is en technische kennis op een meer toegankelijke manier presenteren.

5. Typografie-animatie / kinetische typografie

Een mooie aanvulling op de vorige webdesign trends is Kinetic Typography, die snel evolueert met nieuwe technieken in de hand. Tegenwoordig wordt deze praktijk veel gebruikt door webontwerpers in verschillende vormen. Ooit was de eerste manier om een ​​verhaal te vertellen het animeren van personages, maar nu is typografie een geheel nieuw balspel.

Bewegende tekst kan de aandacht trekken, een toon zetten, belangrijke segmenten markeren en de ogen van de gebruiker door een pagina leiden. Dit is een trend die in werkelijkheid al bestaat sinds de jaren zestig, toen speelfilms geanimeerde openingstitels gingen gebruiken in plaats van statische tekst.

Op de website van Dilinger , een filmproductiebedrijf gevestigd in Parijs, is de hele website zelf een menu, met behulp van dynamische lettertypen die overeenkomstig veranderen wanneer een optie in het menu wordt geselecteerd. De overgang van de typografie helpt bij het navigeren door de website en creëert elke keer een ander raster. 

In de komende jaren zullen we meer kinetische typografische verkenning zien die als functie dient in plaats van alleen als decoratie.

6. Nostalgie

Sommige trends van de afgelopen jaren hebben het idee van nostalgie omgeven – mensen die zich het verleden willen herinneren en eraan willen herinneren. Een hele twee jaar nadat de COVID-19-pandemie voor het eerst toesloeg en te midden van toenemende onzekerheid, zijn mensen (waaronder webmakers) op zoek naar meer geruststellende ervaringen en vormen van escapisme.

Deze aanpak vraagt ​​om het vertragen van dingen, het geven van een meer analoog gevoel door typografie en afbeeldingen , met behulp van klassieke beeldfilters, retro-lettertypen, wazigheid, korrel, texturen, zachte verlichting en pastelkleurenpaletten. Dit zijn allemaal slechts enkele voorbeelden van praktijken die ontwerpers gebruiken om herkenbare ervaringen te creëren.

Bravenewlit is een literaire speeltuin. Het romantische en ronde lettertype, evenals de platte, aardse pasteltinten met zachte korrelige afbeeldingen, creëren een gevoel van vertrouwdheid en nabijheid. Om dit interactieve tijdschrift herkenbaar te maken, koos de ontwerper ervoor om het een tastbare uitstraling te geven, zoals gescande afbeeldingen van teksten met voetnoten, en een post-it-notitie alsof de gebruiker deel uitmaakt van het schrijfproces.

7. Contrastkleuren

Deze is voor de millennials in huis, kinderen uit de jaren ’80 en ’90. Van alle webdesign trends is dit toch wel eentje die van je scherm spat. Het is moeilijk om onverschillig te blijven voor een website met neon kraag. Kleur is een basishulpmiddel dat je helpt de focus van de gebruiker te krijgen en ook helpt om emotie te stimuleren.

Meestal gericht op een specifiek publiek, heeft deze stijl zich ontwikkeld tot een levendige, knallende webdesign-esthetiek, gevuld met ondergrondse zuurvormen, neon op zwart, helder contrast en gradiënten.

Superglow is een ontwerpstudio voor muziek en lifestyle. Het tweede gedeelte van hun website combineert grote zwarte titels op een effen gele achtergrond. Deze menulijst op hover verandert in fuchsia. De algehele look omvat verzadigde foto’s met een fade-out muisanimatie die verschijnen bij de muisaanwijzer en een hint van het project onthullen binnen de interne link.

8. Buiten het netwerk

Een raster is een van de belangrijkste hulpmiddelen voor een ontwerper. Het geeft ons werk vorm en structuur. Als u zich uit het centrum verplaatst om een ​​segment te benadrukken, kan uw website opvallen en gedenkwaardig zijn tussen talloze tijdrovende rivalen.

Van het raster af gaan is zeker geen nieuw idee, maar het is nog niet op grote schaal onderzocht. Tegenwoordig hebben webontwerpers geen tussenpersonen of ontwikkelaars meer nodig om hun visie te actualiseren. Het wordt steeds gemakkelijker om zelfs de gekste lay-out die je midden in de nacht hebt verzonnen, te vertalen om hem eenvoudig te gaan bouwen met een webbouwer. Het beste van alles is dat het al gecodeerd is, wat het hele proces vereenvoudigt.

Arrowww Space , het portfolio van Maxim Aginsky, gebruikt een citaat uit zijn ontwerpmantra in de paginaheld, waarmee hij zijn visie op het omarmen van ongevallen demonstreert met overlappende tekst-op-pad en lineaire structuurachtergrond.

Infrared Mind Body uit Texas, VS, toont grote afbeeldingen en teksten die verschijnen via verschillende animaties die hun waardepropositie accentueren. Grote close-ups, slecht verlichte afbeeldingen, grootschalige typografie en zachte en vloeiende overgangen creëren een sauna-sfeer op een schone, verfijnde manier.

Deze basisvormen kunnen ook voorzien zijn van tekst en doen vaak denken aan stickers-design uit de jaren 80 of 90. Deze vormen kunnen ook worden gebruikt als knoppen (statisch of geanimeerd), of als sticker die ons informeert over een tijdelijke promotie. Hoe deze stickers er ook uitzien of inhouden, hun gemeenschappelijke doel is om de aandacht van de websitebezoeker te trekken.

9. Afbeeldingen met meerdere lagen

De afgelopen jaren is er tijdens het ontwerpproces veel aandacht geweest voor strakke, pixel-perfecte en minimalistische ontwerpen . Zozeer zelfs dat veel ontwerpers worden ontmoedigd om meer visueel complexe ontwerpen te benaderen.

Meerdere contentlagen zijn een manier om conventionele componenten waar onze ogen aan gewend zijn uit te dagen, zoals fotogalerijen en typografische elementen die een meeslepende ervaring creëren voor het vertellen van het websiteverhaal. Dit leidt ertoe dat gebruikers meer tijd besteden aan het verkennen van een website.

Gebruikmakend van het voorbeeld van Algemene staat , helpt het gemeenschappelijke thema van de foto’s, elegante animatie en zwarte achtergrond alles bij elkaar te brengen, wat een visueel samenhangende ervaring oplevert.

Een ander voordeel van deze techniek is dat het gemakkelijker wordt om veel inhoud in een enkele sectie of beperkte ruimte, zoals op mobiele schermen, te plaatsen.

10. Vreugde

Vreugde is een hoofdbestanddeel geworden van een goede gebruikerservaring, en de gebruikers van vandaag verwachten het in een van zijn twee vormen: oppervlakkige vreugde en diepe vreugde .

Hierbij behoren animaties, vloeiende overgangen of gebaren, afbeeldingen en geluiden. Diepe vreugde zorgt er ondertussen voor dat aan alle gebruikersbehoeften wordt voldaan, inclusief functionaliteit, betrouwbaarheid, bruikbaarheid en plezier. De kans dat tevreden terugkerende gebruikers het product of de dienst aanbevelen, neemt toe als gebruikers een diepe vreugde ervaren.

Hoewel oppervlakkige vreugde geweldig en effectief is, heeft webdesign een punt bereikt waarop het alleen niet genoeg is. Met ons huidige begrip van de behoeften en gewoonten van gebruikers, is een echte diepe vreugde er een die gezond is voor de hele website. Het zorgt niet alleen voor kortstondig plezier, maar draagt ​​ook bij aan de bruikbaarheid, betrouwbaarheid en functie van de site.

Airbnb is een geweldig voorbeeld van een website die gedurende het hele gebruikerstraject heerlijke ervaringen biedt. Functies zoals het markeren van de kaarttags waar de gebruiker al doorheen heeft gekeken, zijn niet alleen prettig, maar ook functioneel en helpen de gebruiker om sneller door het vaak enorme aantal opties te bladeren die tegelijkertijd op hun scherm verschijnen.

Maar dat is slechts één voorbeeld. De strikte richtlijnen voor onroerend goed die Airbnb zijn hosts oplegt (zoals de afbeeldingen die ze plaatsen, schoonmaaknormen en betalingen en vergoedingen) beloven een hoge standaard voor de gebruiker en een heerlijk, rustgevend gevoel van veiligheid en vertrouwen bij elke stap.

De toekomst ligt in onze handen

Met het onvermijdelijke Metaverse dat in 2022 de krantenkoppen zal domineren, staat webdesign aan de vooravond van een nieuw tijdperk.

Het implementeren van de technologieën van Virtual Reality, Augmented Reality en Artificial Intelligence worden binnenkort essentiële overwegingen voor webontwerpers.

Voorlopig merken we dat deze technologieën gestaag vooruitgang boeken op het gebied van mobiele applicaties, maar hun inval in de wereld van websites is slechts een kwestie van “wanneer” en niet “of”.

Het lijkt erop dat de industrie een chaotisch proces doormaakt dat lijkt op de internetversie van de oerknal: een creatieve kosmos van gepixelde energieën. Soms botsende polariserende ontwerpstijlen en filosofieën.

Hoewel het belangrijk is om te onthouden om op de hoogte te blijven in onze veranderende wereld, is het even belangrijk om op te letten. Trends kunnen immers ontwijkende keuzes zijn.

Als we willen dat onze ontwerpen aan hun doel voldoen, moeten we uiteindelijk ons ​​werk eerlijk bekritiseren, waarbij we onze keuzes baseren op wat resoneert met onze gebruikerspersonages en het soort websites dat we ontwerpen.

Interessant artikel?

Deel het via onderstaande knoppen op jouw favoriete kanaal.

Gerelateerde artikelen

Geen gerelateerde artikelen gevonden..

Menu

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.