Tegenwoordig is de reis van de gebruiker over het internet ingewikkeld. Mensen hoppen tussen apparaten die toegang hebben tot internet vanaf smartphones, tablets, laptops, desktopcomputers, tv’s en zelfs smartwatches. Om de meest bevredigende gebruikerservaring te bieden, moet u ervoor zorgen dat uw website er even goed uitziet op schermen in alle soorten en maten. Daarom is het belangrijk om een website met responsive design te hebben.
Het is waar dat het grootste deel van het online verkeer voor mobiel komt, maar desktop is nog steeds een goede tweede, en een responsief ontwerp zal u helpen het beste van twee werelden te krijgen. Het handhaaft de integriteit van uw website-inhoud, maar past deze aan om passend te worden weergegeven volgens de specifieke kenmerken van verschillende apparaten, terwijl het tegelijkertijd gebruiksvriendelijker wordt.
Maar wat houdt responsive design eigenlijk in?
Wat is een responsief ontwerp?
Een responsive design zorgt ervoor dat een enkele website zich aanpast aan elk schermformaat. Het vermijdt de noodzaak om twee verschillende versies van uw site te bouwen en te onderhouden en is net zo eenvoudig te gebruiken op mobiele apparaten als op tablet en desktop.
De responsive website is ontworpen om zich aan te passen aan het scherm waarop deze wordt bekeken. Als gevolg hiervan ziet het er fantastisch uit op elke mobiele telefoon, tablet en desktop. Op deze manier hoeft de gebruiker bij gebruik van een smartphone of ander apparaat met een klein scherm niet horizontaal te scrollen om verborgen inhoud te onthullen, of te dubbeltikken of te knijpen om op de pagina te zoomen. De lay-outs veranderen om overeen te komen met de schermgrootte en passen zich aan voor een betere zichtbaarheid
Responsieve versus dual-versie websites
Hoewel een responsief ontwerp een bewezen effectieve strategie is, zijn er veel bedrijven die nog steeds twee sites hebben: hun primaire en een mobiele versie.
Kiezen voor een oplossing met twee versies betekent echter dat u twee afzonderlijke websites moet beheren en bijwerken. Dit kost u bijna twee keer zoveel tijd en middelen en kan verschillende problemen veroorzaken, evenals verwarring voor zowel gebruikers als zoekmachines.
Dit zijn de belangrijkste redenen waarom een responsieve website beter is dan het bouwen van een mobiele versie van uw bestaande:
- Minder tijdrovend
- U werkt een enkele site bij
- U optimaliseert één enkele site voor zoekmachines
- Bespaart laadtijd (laadt 10 keer sneller dan een mobiele site)
- Werkt effectief op verschillende apparaten
- Alle pagina’s zijn constant toegankelijk
- Responsief ontwerp maakt websites ook gebruiksvriendelijker omdat klanten er gemakkelijker mee kunnen communiceren, delen en ernaar kunnen linken. Het hebben van aparte desktop- en mobiele versies maakt deze processen ingewikkelder en kan, zoals gezegd, tot verwarring leiden. Dit kan bezoekers wegjagen en ervoor zorgen dat ze concurrenten kiezen met probleemloze en gebruiksvriendelijke websites.
Voordelen van mobiel-eerst indexeren
Responsive design maakt je website direct mobielvriendelijk. Google’s Mobile-First Indexing het internet de afgelopen jaren geleidelijk overgenomen en wordt het nu de standaard . Dit betekent dat alleen de inhoud van de mobiele versie van de website door Google wordt gecrawld en zichtbaar is in organische zoekresultaten.
Aangezien responsieve websites voldoen aan de vereisten voor de update, zijn er geen wijzigingen nodig en mogen er geen verschuivingen in de prestaties optreden. Dat is een van de redenen waarom Google aanbeveelt om een responsieve website te gebruiken in plaats van een stand-alone mobiele versie.
Een andere reden is dat responsieve sites één URL en een vergelijkbare HTML hebben, waardoor het voor Google gemakkelijker wordt om inhoud te indexeren, crawlen en ordenen.
Betere gebruikerservaring
Een responsief ontwerp heeft de kracht om uw gebruikerservaring te verbeteren, ongeacht of uw websitebezoekers een desktop, een smartphone of een tablet gebruiken.
Ook, zoals vermeld, worden responsieve websites, indien correct geoptimaliseerd , veel sneller geladen dan een standaard mobiele versie. Volgens een analyse van Google op basis van onderzoeken naar het laden van meerdere pagina’s, kunnen vertragingen de tevredenheid van gebruikers aanzienlijk beïnvloeden en ervoor zorgen dat ze weggaan en nooit meer terugkomen. De resultaten gelden zowel voor bekende als onbekende pagina’s. Dit betekent dat een trage website u niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kan kosten.
Door uw online eigendom te optimaliseren om er beter uit te zien en sneller te laden, wordt het gastvrijer voor bezoekers en biedt het de beste ervaring. En wanneer mensen een positief gevoel hebben over uw site, is de kans groter dat ze terugkeren.
Een andere goede reden om na te denken over de gebruikerservaring is dat Core Web Vitals nu van invloed zijn op de ranking. Dit betekent dat wanneer er meerdere pagina’s zijn met vergelijkbare inhoud die beantwoorden aan de zoekintentie van de gebruiker, het algoritme van de zoekmachine de snellere en beter geoptimaliseerde resultaten zal weergeven.
Kostenefficiënt
Zoals gezegd, betekent het kiezen voor een responsieve website in plaats van een dual-versie website dat u slechts één website hoeft te onderhouden en bij te werken. Dit bespaart u tijd en geld die u kunt investeren om de enkele versie van uw website nog beter en efficiënter te maken.
Vereenvoudigde SEO-campagnes
SEO is eenvoudiger te implementeren en te onderhouden met een responsive website, aangezien je maar één campagne hoeft te bouwen en te monitoren. Als je een stand-alone mobiele site hebt, moet je twee afzonderlijke campagnes regelen en dubbele inspanningen investeren.
Met een responsieve website kunt u meer tijd investeren in onderzoek naar zoekwoorden en concurrenten, en kunt u uw inspanningen richten op het verbeteren van uw positie.
Flexibiliteit en toekomstige schaalbaarheid
Responsief ontwerp biedt u de gemakkelijkste en meest toegankelijke manier om de nieuwste apparaten te ondersteunen. Schermvormen en -formaten veranderen in de loop van de tijd en niemand weet hoe ze er in de toekomst uit zullen zien. Met een responsieve website hoeft u zich geen zorgen te maken over wat er gaat komen en herontwerp uw site voor elke nieuwe trendy gadget op de markt.
Responsieve websites zijn net als vloeibaar. Ze kunnen omhoog of omlaag worden geschaald om het beste te passen bij de schermen waarop ze worden bekeken. Dit betekent dat naarmate apparaten evolueren naar verschillende schermformaten in tegenstelling tot wat we eerder hebben gezien, responsieve sites altijd klaar zullen zijn om aan de nieuwe normen te voldoen en toch de beste ervaring zullen bieden.
Meer bezoekers en verkopen
Het hebben van een eersteklas mobielvriendelijke website en een goede gebruikerservaring zorgt ervoor dat de bezoekers blijven komen en geeft ze meer redenen om te blijven.
Bovendien groeit de trend van online winkelen gestaag en momenteel doet 54% van de wereldwijde online bevolking online winkelen via een mobiel apparaat. Als uw website is geoptimaliseerd om aan hun behoeften te voldoen en probleemloze mobiele ervaringen biedt, is de kans groot dat ze een aankoop doen en terugkomen voor meer.
Een responsieve website kan niet alleen uw verkoop stimuleren, maar uw inhoud ook beter deelbaar maken en zo nog meer potentiële klanten aantrekken. Mensen brengen tegenwoordig gemiddeld 145 minuten per dag door op sociale-mediaplatforms, en het meeste browsen doen ze op hun telefoon. Als u actief aanwezig bent op sociale media, en we begrijpen niet waarom u dat niet zou zijn, betekent dit dat sociale netwerken constante activiteit op uw pagina’s genereren vanaf mobiele apparaten. Een traag en verouderd ogende website kan uw reputatie schaden en al deze bezoekers aan uw betrouwbaarheid doen twijfelen.